BKL in gesprek 2021

Directeur Sandra Kamp spreekt met regelmaat onze BKL leden. Met BKL in gesprek willen we achterhalen waarom ondernemers en organisaties zich aanmelden als lid van onze vereniging, wat ze nodig hebben én wat ze bij BKL willen halen. Hieronder lees je de korte verslagen van deze gesprekken.

Wil je ook in gesprek met BKL? Nodig ons uit voor een digitaal, telefonisch of persoonlijk gesprek via sandrakamp@bedrijfskring.nl.

 

December 2021

Cloudcarrier

Michael Linszen, co-eigenaar en commercieel directeur van Cloudcarrier. Het eerste wat opvalt is de kleurige confetti op de vloer. "Wij vieren successen letterlijk samen,’ lacht Michael. ‘Als we een target hebben gehaald is dat een team effort, dan is er taart en feest!" 

Negen jaar geleden begon hij Cloudcarrier vanuit zijn ouderlijk huis in Lelystad, samen met compagnon Bas de Gruijter. Inmiddels werken zij met een team bestaande uit gecertificeerde Apple Consultants, Google Workspace specialisten en Wi-Fi Engineers. "En we zijn trots dat we sinds een jaar officieel Apple hardware mogen verkopen!"

Waarom moeten bedrijven klant van jullie worden? Vroeg Sandra hem. "Wij leveren de werkplek waar je blij van wordt", vertelt hij. "Door onze oplossingen werk je efficiënter en flexibeler. En veilig natuurlijk. We leveren ICT dat echt bijdraagt." Ook marketing manager Vincent van Deth is aangeschoven. "Onze werksfeer is informeel en ambitieus", vult hij aan. Vincent heeft zelf een achtergrond in het bankwezen maar liep daar tegen bureaucratie en politieke spelletjes aan. "Niks voor mij, hier zit ik veel beter op mijn plek!"

Michael: "Met ons BKL lidmaatschap wil ik mijn netwerk uitbreiden." Bas en Michael hebben ons inderdaad al hun padel talent laten zien, maar ze hebben nog grotere plannen. "Volgend jaar vieren wij ons 10-jarig jubileum en dat vieren we graag samen. We bieden onze locatie aan voor een BKL evenement en we willen eigenlijk gewoon de BKL Trofee 2023 winnen", aldus Michael. "Jullie gaan van ons horen en zien!"

 

Claassen, Moolenbeek & Partners

Ferdinand Zomerman is partner bij Claassen, Moolenbeek & Partners. Dat Ferdinand gek op cijfers is, blijkt wel uit zijn curriculum. Na zijn studie Agrarische Bedrijfskunde behaalde hij zijn SPD en AA titels in perioden van een druk werkleven. Na meerdere adviesrollen verliet hij echter de accountancy. "Op een gegeven moment realiseerde ik mij dat ik klaar was met wat geweest is," legt Ferdinand uit. "Ik kijk liever naar de toekomst. En dat is wat ik doe als ik ondernemers ondersteun met managementadvies. Ik ben eigenlijk een generalist en doe veel activiteiten op het gebied van financiering en overnames."

Wat bevalt je aan het werken bij Claassen, Moolenbeek & Partners? "Het is de combinatie. Ik ben eigen baas maar toch niet alleen. We zijn een netwerk van vakgenoten met wie je kunt sparren over vraagstukken van klanten." Ferdinand is niet alleen zakelijk maar ook maatschappelijk actief. "Tot 2020 was ik raadslid in de gemeente Dronten en sinds afgelopen jaar ben ik bestuurslid geworden van de bedrijfskring in Dronten, de OVDD. Ik interesseer mij in alles wat er om mij heen gebeurt." Ook is hij regelmatig bij BKL bijeenkomsten te vinden. "Ik ben lid van Bedrijfskring Lelystad omdat ik de onderlinge verbinding belangrijk vind. We kunnen elkaar helpen en aan elkaar doorverwijzen. Maar ook het persoonlijke contact vind ik prettig: wie is de mens achter de ondernemer?"

 

Op Goud Geluk

Astrid van Ruiten is goudsmid en eigenaar van sieradenontwerpbedrijf ‘Op Goud Geluk’. Astrid: "Ik houd ervan om mensen blij te maken’, vertelt Astrid. ‘Met mijn eigen sieradenlijn of met de herinneringssieraden die ik ontwerp en maak."

Na de goudsmidopleiding deed Astrid werkervaring op bij Royal Asscher Diamond Company en Gassan Diamonds maar startte tijdens haar stage al haar eigen bedrijf. "Voor de opleiding schreef ik een ondernemersplan dat ik direct in uitvoering omzette en inmiddels bestaat mijn onderneming 7 jaar", vertelt ze trots. Tijdens de opleiding heeft ze zich ook verdiept in edelsteenkunde en is Astrid naast gediplomeerd Goudsmid maar ook ‘European Gemmologist'.

Twee maanden geleden volgde een volgende stap in haar ondernemerschap. Ze zegde haar parttime baan bij Gassan op en is nu fulltime aan de slag met Op Goud Geluk. "Het was een sprong maar het gaat heel goed! Naast reparaties en de sieradenproductie maak ik herinneringssieraden en kunnen mensen bij mij terecht voor het veranderen van bestaande sieraden. Ik richt me met name op mensen die iets unieks willen, dat past bij iets persoonlijks dat ze hebben meegemaakt", vertelt ze.

Is lid worden van een ondernemersvereniging wel passend voor een goudsmid? Vroeg ze zich het afgelopen jaar af. Maar al snel wist ze dat het juist een goede stap zou zijn. Astrid: "Juist omdat ik oorspronkelijk niet uit Lelystad kom kan ik zo andere ondernemers leren kennen. Daarnaast is goed om gelijkgestemden te ontmoeten en van elkaar te leren!"

 

Van Wijnen

Chantal Visser werkt als commercieel manager bij Van Wijnen. Zij woont met haar gezin in Almere, maar is bekend in en met Lelystad. "Ik werkte meer dan 12 jaar bij de gemeente als acquisiteur Wonen en als accountmanager Gebiedsontwikkeling," legt de van oorsprong Amsterdamse uit. "In die laatste rol was ik onder andere verantwoordelijk voor het adviseren van grondzaken en de aankoop van gronden. Daarnaast hield ik mij ook bezig met netwerken en het leggen van verbindingen en woonmarketing." Het is een werkgebied dat haar met de paplepel is ingegoten, haar ouders hadden vroeger een aannemersbedrijf.

Twee maanden geleden nam Chantal de positie van Nina Nomden over. "Ze belde mij op om te vragen of deze functie iets voor mij was en ik wist meteen dat ze gelijk had." Wat maakt Van Wijnen een mooi bedrijf, vroeg Sandra haar. "Het is een maatschappelijk bewuste onderneming," aldus Chantal. Het afgelopen BKL Gala won Van Wijnen De BKL Impact prijs, voor hun sociaal betrokken en maatschappelijk verantwoord ondernemen. "Hoe je dat als werknemer merkt? Men is attent, ik voelde me er meteen welkom en dat past bij mij. Ik vind het belangrijk dat mensen zich welkom voelen."

Chantal kijkt er naar uit om in het nieuwe jaar bij BKL bijeenkomsten aanwezig te zijn. "In deze eerste maanden was ik druk met alles bij Van Wijnen leren kennen, maar vanaf 2022 zullen jullie mij gaan zien!".

 

MJ Café

Jeroen Groot is eigenaar van MJ Café. "Kom binnen," glundert Jeroen als hij de deur van het pand op Schoonzicht 412 opent. In de enorme ruimte van 900 m2 in Bataviahaven wordt hard gewerkt, want in het voorjaar van 2022 gaan ze open. Voor de Lelystedeling is Jeroen geen onbekende. Meer dan 22 jaar was hij verbonden aan restaurant de Rede. En nu staan zijn vrouw Marinda en hij aan de vooravond van dit nieuwe avontuur.

Hoe ontstond zijn liefde voor de horeca? Jeroen: "Mijn ouders hadden vroeger een kroeg in Schagen dus ik ben opgegroeid in het horecaleven. Dat ik later aan de hotelschool ging studeren was voor mij een logische stap. Ik werkte onder andere in het Pulizter Hotel en Holland Casino, ik wilde vooral alle onderdelen van de horeca meemaken."

Met circa 175 plekken in MJ Café is er straks voor elk wat wils. MJ wordt laagdrempelig en hoogwaardig. Hoge kwaliteit en service zonder poespas. Je kunt genieten van gerechtjes met een 'touch of fine dining', maar ook van een mooi glas wijn of champagne, oesters en diverse charcuterie. Op het menu pronken 40 biervariaties en de bitterballen en bites zullen zeker niet ontbreken. Vanaf elke zitplaats heb je zicht op het water maar de meest toffe plek in het pand is toch wel de chef's table. Deze tafel staat midden in de keuken en kijkt uit over het hele restaurant. Aan deze tafel kan je genieten van een unieke gastronomische beleving. Anders gezegd….de chefs gaan los!

"Uiteraard werden we voor onze opening al lid van Bedrijfskring Lelystad," vertelt Jeroen die direct na zijn inschrijving bij de Herfstborrel aanwezig was. Wie weet een BKL voorjaar netwerkborrel bij MJ Café?

 

Visit Flevoland

Brigitte Daalder, directeur-bestuurder van Visit Flevoland sprak met BKL directeur Sandra Kamp. Visit Flevoland werkt als destinatiemarketingorganisatie aan het vergroten van de bekendheid van en het bezoek aan Flevoland en die rol is Brigitte op het lijf geschreven. Brigitte: "Mijn kracht is partijen bij elkaar brengen. Ik werkte jarenlang in de snelle mediawereld waar ik de sponsoring van tv-programma’s regelde. Dat vereist creatieve en verbindende competenties die ik nu ook weer inzet. Daarnaast was ik ook eigen ondernemer en weet ik als geen ander hoe je soms slim moet samenwerken om samen business te genereren."

Na de lagere en middelbare school in Lelystad te hebben doorlopen, verhuisde Brigitte naar Diemen. Ze ontmoette haar partner, kreeg kinderen en toen de oudste naar de middelbare school ging, verhuisde het gezin (nu inmiddels 2,5 geleden) naar Lelystad. "Het is hier zo veel relaxter en ruimer," straalt ze.

Visit Flevoland werd onlangs Lid van Bedrijfskring Lelystad. "Ik ben net als mijn voorgangster jurylid van de BKL Trofee en Award Commissie", vertelt ze. "Toen ik erachter kwam dat wij zelf nog geen lid zijn van BKL, ben ik meteen actie gaan ondernemen natuurlijk!"

En hoe wil zij contact maken met de lokale ondernemers? "Allesbehalve vanuit een ivoren torentje, maar samen in verbinding. Elkaar versterken, dat is wat ik wil. Zo zijn we op verzoek van de Provincie bezig ondernemers te betrekken bij de Floriade, waarbij wij het belangrijk vinden dat ondernemers in het toerisme en recreatie weten hoe zij een graantje kunnen meepikken van de Floriade. Maar het kan ook over breder samenwerken gaan. Jullie gaan komend jaar meer van ons horen!"

 

November 2021

 

Energie Expertisecentrum Flevoland (EEF)

Peter Klein Heerenbrink is relatiemanager bij Energie Expertisecentrum Flevoland (EEF). Na zijn sales rol bij Mars Nederland en later voorzitter van een energiecoöperatie kwam Peter bijna drie jaar geleden terecht bij het EEF, een initiatief van de provincie om de energietransitie te versnellen. Peter: "Wij helpen ondernemers en non-profit organisaties bij de ontwikkeling en realisatie van duurzame energie- en energiebesparingsprojecten. Onze adviezen zijn divers: zonnepanelen, verduurzamen, ledverlichting, isolatie en ga zo maar door."

"Welke concrete succesverhalen kun je met de BKL leden delen?" vroeg Sandra hem. "EEF financierde een project van een Almeers bootverhuurbedrijf dat elektrische sloepen aankocht die varen op groene elektriciteit’, licht hij toe. ‘Het levert ze een CO2 besparing van circa 51 ton per jaar op. En dichterbij vond ook het Lelystadse bedrijf Lambri Woods een sparringpartner in EEF bij verduurzamingsadviezen."

Natuurlijk werd ook EEF lid van de BKL. "Twee jaar geleden verzorgden wij een workshop tijdens het BKL energiecongres. Daarna zijn we lid geworden van Bedrijfskring Lelystad. Het is ons doel om nog beter vindbaar te zijn voor ondernemers! Wij zijn ervoor en helpen de ondernemer graag. Ondernemers, maak gebruik van ons!"

 

Prins Petfoods

Ros Nawijn, general support bij Prins Petfoods. Ros, die van oorsprong dierenarts is en daarnaast twaalf jaar verbonden was aan een Amsterdams dierenasiel, is sinds 2019 verbonden aan de Martin Gaus Academie, Martin Gaus Dierenhotel en het dierenasiel.

‘Het bedrijf draait altijd om onze liefde voor huisdieren en de gezondheid, het welzijn van dieren in het algemeen en de maatschappelijke verbinding’, vertelt Ros. 'Prins Petfoods is een familiebedrijf uit Veenendaal en het hoofdkantoor is daar nog steeds gevestigd. Wij zijn onderdeel van het concern dat draait om drie pijlers: Prins Petfoods: voedingen voor hond en kat, Prins Education: educatie (waaronder sinds maart 2019 de Martin Gaus academie) en Prins Experience waar het gaat over het zien en beleven rondom dierenwelzijn.' 

Na de overname van de Martin Gaus Academie in Lelystad werd Prins Petfoods sponsor en een jaar later founder van de Lelystadse Uitdaging. 'Een gericht doel om ons meer (maatschappelijk) te verbinden met Lelystad en een lidmaatschap bij Bedrijfskring Lelystad hoort daar dus ook bij’, vult Ros Nawijn aan. ‘Samen staan we sterk, zeker als we hiermee nog meer integreren in Lelystad. Ik kijk uit naar de netwerkbijeenkomsten!’ 

 

September 2021

 

Aviodrome

Sandra sprak met Coen Hoozemans, general manager bij Aviodrome. Coen startte in augustus bij het luchtvaartmuseum en verliet daarmee zijn vorige functie als theatermanager bij Pathé in Utrecht. Hij werkte daar meer dan 6 jaar met plezier toen deze vacature voorbijkwam. Sandra vroeg hem wat hij het leukste vindt aan de nieuwe positie. ‘Ik kom uit de gastvrijheidsbranche en dat past bij mij," vertelt hij. "Ik heb Theaterwetenschappen en Event Management gestudeerd, werkte als manager bij onder andere de musicalproductie Soldaat van Oranje en bij de Efteling. Aviodrome past goed in dit rijtje."

Ook brengt Aviodrome een nieuw element. "Met name de diversiteit vind ik hier boeiend. We zijn niet alleen een museum, maar hebben ook te maken met de stichting die de collectie beheert. In de T2-hangar wordt onder ander een unieke DC2, De Uiver onderhouden, maar ook organiseren we evenementen en zakelijke bijeenkomsten. Ook vind je bij ons ook het grootste archief van de Nederlandse luchtvaarthistorie, waaronder het persoonlijk archief van Anthony Fokker." 

Met 35 medewerkers en maar liefst 200 vrijwilligers wordt er dagelijks met veel passie in het bedrijf gewerkt. Coen zijn toekomstplannen? "Eerst maar eens iedereen leren kennen. Intern en ook externe stakeholders zoals de BKL. Ik kijk er naar uit om kennis te maken met andere grote bedrijven in de stad."

 

Juni 2021

 

Samen Sterk

De oprichters van Samen Sterk – Vincent Regterink en Fouad El Moujtahid. Beiden hebben jarenlange ervaring in de ambulante en gesloten jeugdhulpverlening. Met een creatieve, agogische benadering putten de life coaches uit eigen ervaringen, kennis en opleiding en scholing. Sandra ging met beiden in gesprek over de activiteiten van Samen Sterk.

Vertel, wat doen jullie precies? ''Wij zijn sinds februari 2021 samen sterk coaching gestart met als doel jongeren en hun gezin te ondersteunen daar waar nodig. Er zijn soms omstandigheden dat opvoeden en opgroeien om extra hulp en ondersteuning vraagt. Jongeren kunnen op vele gebieden en om vele redenen vastlopen. Bijvoorbeeld na een ingrijpende gebeurtenis zoals een overlijden of echtscheiding, door somberheid of depressieve gevoelens, verslavingsproblematiek of gedragsproblemen. Of een onveilige thuissituatie. We merken dat veel jongeren ook last hebben van de corona maatregelen en hun energie niet kwijt kunnen en dit in negativiteit omzetten. Elk kind verdient het om zorgeloos op te groeien in een veilige, beschermende omgeving en zich te kunnen ontwikkelen. Samen Sterk coaching focust zich op het versterken, uitbreiden of vasthouden van de vaardigheden van de jongeren. Dit doen we door aan te sluiten bij de krachten van de jongere en het netwerk te betrekken.''

Wat maakt dat jullie met je bedrijf lid wordt van een ondernemersvereniging? ''Wij hebben al goede contacten met het bedrijfsleven in Flevoland en willen dat behouden maar ook uitbreiden. Andere lokale bedrijven kunnen de jongeren kansen op de arbeidsmarkt bieden. Voor veel jongeren die we begeleiden is het lastig om een stage plek of een werkplek te vinden. Door ons aan te melden bij een ondernemersvereniging en ons voor te stellen hopen we de weg voor onze jongeren vrij te maken zodat ze een betere kans krijgen op de arbeidsmarkt. Wij staan naast de jongeren bij het werken aan hun doelen. Maar ze leren daarnaast ook door ervaren.''

 

Sharp Business Point Flevoland

Aziz El-Morabit, directeur van Sharp Business Point Flevoland. Aziz woont in Lelystad met mijn vrouw en vier dochters.

Hoe gaat het met je? ''Goed! We hadden net als iedereen een bijzonder jaar. Ik stond vorig jaar op het punt om een pand te kopen en om onze serviceorganisatie naar Flevoland te brengen. Ik ben blij dat we ervoor zijn gegaan, na de verbouwing is de nieuwe locatie open. Nu nog wat vacatures invullen omdat onze groei daarom vraagt. Mijn ambitie is om elke dag een stapje te zetten.'' Aldus een trotse Aziz.

Hoe ben je met ondernemen gestart?  Een lachende Aziz: ''Dat was via een omweg. Ik startte twee keer een opleiding, tandheelkunde en commerciële economie, maar wilde gewoon veel liever werken. Steeds zag ik bij werkgevers kansen om zaken nog beter te organiseren, vandaar dat ik vijftien jaar geleden ons huidige concept bedacht waardoor ik uiteindelijk als ondernemer verder ging. En dat doe ik nu al bijna15 jaar met enorm veel plezier.''

Wat is je volgende stap? ''Onze regionale functie moet sterker, we willen het verschil maken. Ons BKL-lidmaatschap gaat daar hopelijk aan bijdragen.''

Wat vind je in de BKL en wat kan er nog beter? ''Behalve het mooiste ondernemersfeest doen jullie ook andere goede dingen. Hoewel lokaal inkopen wat mij betreft nog meer benadrukt kan worden. Ondernemers moeten om zich heen kijken voordat ze de verrekijker pakken. Ik verbind graag met andere ondernemers via verschillende netwerken en succesverhalen moeten meer gedeeld worden.''

Wat zijn jouw successen in lokaal inkopen? ''Ik ben er trots op dat Livorno BV uit Lelystad de verbouwing heeft uitgevoerd en dat onze auto’s van Ekris Lelystad komen. Voor vacatures weet ik Burger Support te vinden. Onderling support mogen meer ondernemers laten zien.''

 

April 2021

 

Mitra slijter Berends

Arjan Berends, eigenaar van drankenspeciaalzaak Mitra aan de Jol in Lelystad. Op 1 april nam Arjan de slijterij over van de vorige eigenaar, waarmee een wens in vervulling ging. ''Dertig jaar geleden liep ik als 16-jarige stage bij de Mitra in Dronten en nu ben ik terug, maar dan als ondernemer.''

Na zijn opleiding detailhandel en horeca startte hij zijn loopbaan in de horeca waar hij 20 jaar werkzaam was. Geboren en getogen in Dronten bleef hij grotendeels in de polder en was onder andere uitbater van bar ‘De Box’ in Dronten en barman bij Café Tanja’s in Lelystad. Parallel startte Arjan werkzaamheden in de zorg en is nu nog steeds slaapwacht bij GGZ Centraal. Ook was hij de kracht achter de websites van allesvan.nl, een online netwerk voor ondernemers op de Veluwe en vervulde hij een aantal jaar de rol van bestuurslid PR bij de Ondernemers Vereniging Ermelo. Actief samenwerken en verbinden zit hem dus in het bloed, net als lokaal ondernemen.

''Ik zocht op de BKL website naar een lokaal schoonmaakbedrijf en kwam bij de ledenaanbiedingen op het bedrijf Libra Schoon, die de vloer in de zaak inmiddels mooi heeft gereinigd.'' Mitra gaf afgelopen maand zelf ook een ledenaanbieding door. ''Ik wil de BKL leden onze statafels aanbieden voor welk festijn dan ook, groot of klein. Leden betalen dan geen huur voor de tafels als wij de drankjes mogen leveren.''

Mitra Berends verhuurt ook cooltaps en krukken en verkoopt, hoe kan het ook anders, Lelystadse wijnen.


 Filiaalmanager Jan Buddenberg en Arjan Berends

 

Poppodium Corneel

Calvin Houpst, verantwoordelijk voor publiciteit en ticketing bij poppodium Corneel. ''Hoe is het in een leeg Corneel?'', vroeg Sandra hem. 'Niet leuk, maar we roeien met de riemen die we hebben.'' Vlak voor de coronacrisis begon Calvin in januari 2020 in deze rol, net als iedereen niet wetende dat de locatie twee maanden daarna zou moeten sluiten. ''Met een klein team kijken we naar wat binnen de maatregelen wel kan. Zo hebben we een aantal zit-concerten georganiseerd voor 30 bezoekers, een online festival georganiseerd en bieden we wekelijks livestreams en interviews via YouTube en Facebook zodat mensen toch van hun favoriete muziek kunnen genieten.''

Na zijn studie Media, Informatie en Communicatie aan de HvA en zijn marketingstage bij de Melkweg kwam de vacature voor Corneel op zijn pad. ''Ik kende de locatie als Underground uit de tijd dat ik er met Lelystadse vrienden uitging en repeteerde met mijn oude band. Mede dankzij die persoonlijke connectie en leuke herinneringen aan het poppodium heb ik toen op die vacature gereageerd. Ik werk er nog steeds met veel plezier.''

Wat is er zo bijzonder aan Corneel? ''We zijn een uniek poppodium met een lokaal karakter. We werken met veel vrijwilligers die vooral uit Lelystad komen, het is dus niet alleen voor de stad, maar ook dóór de stad. Daarnaast proberen we steeds de verbinding te zoeken met andere partijen in Lelystad. De Batavia Kajuitsessies, Lelystart, connecties met URBN Village en tot voorkort Lely Sunday Afternoon in de Eetalage zijn daar voorbeelden van. En ondernemers en scholen kunnen er terecht voor evenementen, voor een schoolfeest bijvoorbeeld.''

Daarom zijn ze dan ook lid van de BKL. ''Als poppodium moet je meedoen, jullie zijn de schakel tussen de ondernemers. Terwijl wij achter de schermen werken aan nieuwe programmering en uitkijken naar een goed dansfeest, staat onze deur altijd open voor vernieuwende ideeën en samenwerkingen!''

 

Maart 2021

 

ING Flevoland

Gezinus Knijp, werkzaam bij de zakelijke afdeling van ING in Flevoland. Na zijn studies Nederlandse Landbouw en Bedrijfskunde werkte hij in de consultancybranche en in de animal nutrition. Toen hij 15 jaar geleden werd benaderd voor een functie bij ING moest hij even nadenken. ''Ik zag mij zelf nooit als bankenman'', vertelt Gezinus. Hij zwichtte vanwege het feit dat de functie vooral gericht is op ondernemers. Hij kan zich goed in hen inleven, omdat hij zelf ook geboren en getogen is in een echte ondernemersfamilie. ''Het innovatieve karakter van de agri-food sector van Flevoland, in combinatie met duurzaamheid sprak mij toen al heel erg aan. Deze positie van Flevoland is door de jaren heen alleen maar verder verstevigd, waarbij wij vanuit de ING Groenbank ook een grote bijdrage leveren.''

''Geen bankenman en toch al 15 jaar bij ING. Wat vind je vooral leuk aan deze rol?'' vroeg Sandra hem. ''Ik vind het mooi om met ondernemers aan tafel te zitten en hen verder te helpen in het realiseren van hun ondernemersdromen! Samen de situatie vanuit verschillende invalshoeken bekijken om zo samen tot een passend oplossing te komen. Dat en de vrijheid in mijn functie maken dat het voelt als mijn eigen onderneming. En je moet natuurlijk dicht bij jezelf blijven'', vult hij aan. ''Een bankenman is uiteindelijk ook maar een stereotype.''

Gezinus is in de provincie actief voor ondernemers. Zo neemt hij o.a. deel aan de VNO NCW groeibijeenkomsten en is hij vanuit diverse sponsorschappen van ING betrokken bij diverse Flevolandse voetbalverenigingen en is hij ook al vele jaren betrokken als jurylid bij de jaarlijkse Flevopenningen.

Wat is voor ING de toegevoegde waarde van het BKL lidmaatschap? ''Als bedrijven in de stad kunnen we elkaars leverancier zijn. En het verhaal achter de ondernemer interesseert mij. Daarin is de Bedrijfskring faciliterend op een steeds verrassende wijze in de continue veranderde omgeving!''

 

Admi Account

''Not your Ordinary Accounting Office.'' Zo noemt nieuw BKL lid Admi Account zich. Waarom? ''Wij gaan verder dan alleen maar administratie voeren van 09:00 tot 17:00 uur''. Aldus Nathalie ten Caat, onderneemster en eigenaresse.

Ze nam het bedrijf Admi Account vier jaar geleden over en werkt nu met 10 man personeel en inhuur krachten. ''Iedereen zet zich altijd voor 100% in en we hebben een hele fijne werksfeer'', vertelt Nathalie trots. ''Zonder hen bestaan wij niet, ik heb echt een mooi team!''

Nathalie groeide op in Lelystad en vertrok na de middelbare school uit de stad. Hoewel zij zich daarna oriënteerde op een carrière bij de politie of marechaussee, rolde ze de accountancy in. Ook koos zij voor het ondernemen Lelystad als standplaats. ‘’Ik nam het bedrijf over van mijn broer en ik vind het prettig werken hier.’’

Het bedrijf biedt naast boekhouding ook advies op gebied van loonadministratie, fiscale zaken, incasso en debiteurenbeheer. ''We zijn er met name voor het MKB. Onze klanten komen uit heel Nederland en sinds kort hebben we een klant in de USA, Florida.'' 

Toen Annechien de Ruiter van Konditorei Noor haar tipte over de BKL, werd Nathalie nieuwsgierig. ‘’Ik kende de Bedrijfskring wel via-via en dan vooral van het gala. Ik wil mijn netwerk graag uitbreiden en benieuwd naar de sfeer. Ook kom ik graag naar de Vizi bijeenkomsten voor vrouwen binnen de BKL. Ik kijk er naar uit!’’

 

Februari 2021

Mediabureau PakiloMedia

Rick Roos is eigenaar van mediabureau PakiloMedia. Hij is met zijn 18 jaar de jongste ondernemer uit het BKL-ledenbestand. Op dit moment is Rick druk met zijn studie Media Broadcast Operations in Hilversum waar hij opgeleid wordt tot AV Specialist. In het tweede studiejaar is het druk maar gelukkig is er genoeg tijd voor zijn bedrijf.

Rick: “We hebben momenteel zeer diverse klanten voor wie we video- en fotografie opdrachten uitvoeren. Voorbeelden zijn bedrijfsvideo’s voor een sollicitatieprocedure of een Instagram fotoserie voor een stylist. Ook ben ik erg trots op een mini webserie voor een horecaondernemer.’’ Bekijk de mini webserie hier.

Ricks doel voor 2021 is groeien en veel nieuwe dingen maken met zijn samenwerkingspartners. “We worden steeds meer een allround mediabureau waarbij we ook grafische vormgeving en design kunnen aanbieden. Je kunt bij ons terecht voor alle audiovideo disciplines.” aldus een ambitieuze Rick. Onlangs veranderde hij zijn bedrijfsnaam naar PakiloMedia. “John de Mol noemde zijn bedrijf Talpa naar de Litouwse vertaling van 'capaciteit'. Dat inspireerde mij: Roos vertaald in deze taal is Pakilo.”

Waarom Rick lid is van de BKL? Rick: “Ik wil heel graag samenwerken met Lelystadse bedrijven. Je zult me dit jaar dan ook echt gaan vinden op netwerkbijeenkomsten. Ik heb er zin in!”

 

Bed & Breakfast de Valkenhorst

Hoewel Johannes van oorsprong uit Friesland komt, is hij al jaren verbonden aan Lelystad. Na zijn opleiding werkte hij een tijd bij Marfo en ook was hij ruim tien jaar onder andere als processpecialist verbonden aan Farm Dairy en woonde hij al eerder in onze stad. BKL was met Johannes in gesprek in de sfeervolle locatie aan de Apolloweg 226.

Zijn nieuwsgierigheid en de wens te ontwikkelen leidde hem naar het ondernemerschap. ''Drie jaar geleden reed ik langs Bed and Breakfast de Valkenhorst en zag ik het te koop staan. De eigenaren gingen met pensioen en waren op zoek naar een nieuwe eigenaar.'' Na een maand ‘stage lopen’ zoals het zelf noemt, was hij er over uit. Hij werd, samen met compagnon Agnieszka Frysztacka de eigenaar. 

Inmiddels is er behoorlijk verbouwd en mede hierdoor ook uitgebreid met een derde compagnon, Karolina Komisarczyk. Natuurlijk was het afgelopen jaar schrikken met het coronavirus maar benb de Valkenhorst houdt toch goede bezetting mede door de goede recensie en reviews. Voor alle informatie wijst Johannes iedereen graag door naar de website: www.benbdevalkenhorst.nl.

''Wij onderscheiden ons doordat wij de tijd nemen voor onze bezoekers. Een praatje bij het ontbijt wordt erg gewaardeerd'', aldus Johannes.

Het lidmaatschap van Bedrijfskring Lelystad kwam hem onder ogen toen hij informatie over het energiecollectief zag. ''Maar ook het netwerken en de informatie van andere ondernemers vind ik belangrijk. Mede door de BKL hopen wij meer naamsbekendheid te krijgen. Wij bieden kamers aan voor zowel toeristen als zakelijke klanten. Ook zijn onze kamers beschikbaar voor de wat langere periode. Wij kijken uit naar de BKL bijeenkomsten!''


Op foto (v.l.n.r.) Karolina Komisarczyk, Johannes Hoogland en Agnieszka Frysztacka.

 

Woonzorg Flevoland

John Bos is Voorzitter Raad van Bestuur Woonzorg Flevoland. Sandra spreekt hem in de week dat de bewoners van de verpleeghuizen hun eerste vaccinatie tegen het coronavirus hebben gehad. “De eerste ronde zit erop en daar zijn we blij mee. Het is het begin van het indammen van het coronavirus. En voor onze bewoners, cliënten en medewerkers de kans om zonder risico op besmetting weer te kunnen leven en werken. Dat is enorm waardevol.”, aldus John. Hoewel hij niet altijd in Lelystad woonde, groeide hij wel op in de polder. Hij woont inmiddels al langere tijd en met plezier in onze stad, samen met zijn gezin. "Na een omzwerving via totaal andere rollen kwam ik bij Woonzorg Flevoland terecht. Zo was ik gedeputeerde (met o.a. zorg en welzijn in zijn portefeuille) en directeur van een sportbedrijf." 

John is ruim 7 jaar actief in zijn huidige functie. Met, zoals hij zelf zegt ‘never a dull moment’. De eerste jaren lag zijn focus vooral op het zichtbaarder maken van de kwaliteiten van de toen nog kwetsbare organisatie. Met de groei van de laatste jaren staat er nu een gezonde organisatie met 1200 mensen in dienst. Dit jaar vindt er zelfs uitbreiding van de zorglocatie ’t Landleven in de Groene Velden plaats en staat een aanbouw van de Hanzeborg op de planning. "De toegevoegde waarde van ons BKL lidmaatschap zit voor ons in netwerken en het samenwerken met andere lokale ondernemers, zoals Van Wijnen." Ook het energiecollectief vindt John een interessante aanvulling. "Mooi dat de BKL dit doet voor haar leden!"

 

Montapacking

Onno de Klaver werkt als sitemanager bij Montapacking Lelystad. Als eigenaar van het Almeerse distributiecentrum Black Box Logistics maakte Onno in 2019 de switch naar Montapacking, dat de logistiek voor ruim 1000 webwinkels verzorgt. "Als sitemanagers zijn wij vrij zelfstandig, dus het voelt nog steeds als het runnen van mijn eigen bedrijf", aldus Onno. De tiende vestiging van het concern vond vorig jaar haar pand op het industrieterrein Noordersluis. "We wilden ons vestigen in deze logistieke hotspot van Nederland." Inmiddels groeien de activiteiten en zijn er plannen om bij te bouwen.

Elkaar kennen in de stad vindt Onno belangrijk en de lokale samenleving staat hoog op het prioriteitenlijstje van het bedrijf. "Ons personeelsbestand bestaat voor 10% uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Je hebt elkaar nodig, wij vragen van onze omgeving passende factoren zoals een goede infrastructuur. Dan geven we graag iets terug." Zo was hij betrokken bij de lancering van het nieuwe Logistiek Cluster Flevoland, een initiatief van diverse partijen dat ondernemers, onderwijs en overheid bij elkaar brengt om invulling te geven aan de Logistieke Hotspot Almere-Lelystad-Zeewolde. 

Welke wens heeft Onno voor onze ondernemende stad? "Ik mis in Flevoland soms de samenwerking tussen gemeenten om grote internationale bedrijven binnen te halen. In andere provincies is dit zichtbaarder. Ik denk hier graag in mee!"

 

Januari 2021

HerstelVitaal

BKL in gesprek met Irene Miltenburg, eigenaar HerstelVitaal. "Onze focus ligt op het herstellen van de vitaliteit van mens en medewerker. Wij onderzoeken waar een afnemende belastbaarheid door wordt veroorzaakt en hoe iemand hiervan effectief kan herstellen," vertelt Irene. Door coachtrajecten en groepstrainingen (deels vanuit de natuur) wordt gewerkt aan re-integratie op de arbeidsmarkt, loopbaanbegeleiding, het bevorderen van herstel bij chronische stress en burn-outproblematiek, vergroten van zelfvertrouwen en weer leren regie te nemen over het leven. Dus verhogen van inzetbaarheid. "Onze klanten zijn werkgevers, zorginstellingen, gemeenten en UWV met vraagstukken op werk- en privégebied," vult Irene aan.

Via assessments werd haar destijds duidelijk dat ze ondernemersskills in huis had. Acht jaar geleden kwam er een kans voorbij en startte zij het label BuitenVitaal. "We groeien volop en sinds juli 2020 zijn we actief met HerstelVitaal." Met mogelijkheden voor groei, innovatie en regionaal netwerken koos zij bewust voor een kantoor in Lelystad. "We zijn lid van de BKL omdat bedrijven elkaar nodig hebben. We kunnen daarin ondersteunen. Dat kan over onze expertise gaan of op sociaal/maatschappelijke vlak, bijvoorbeeld bij een professionele doorverwijzing. Ik wil graag een actieve speler zijn!"

Irene doet tot slot een oproep ter versterking van haar team maatschappelijke begeleiding en re-integratie: 
Gezocht: Ondernemende maatschappelijk én re-integratiebegeleider (ZZP/parttime)
Reageren? Klik op bijgaande link www.buitenvitaal.nl/over_ons/vacature

 

Omnis Financieel Advies

Arno Kerkvliet is sinds 2017 manager van Omnis Financieel Advies. Arno: "Omnis is Latijn voor allesomvattend. Voor al je vragen over hypotheken, pensioenen, verzekeringen, financiële planning en belastingen kun je bij ons terecht. Wij hebben voor ieder gebied een specialist in huis." Bij Omnis, in 2004 opgericht door Jeroen Doornbos uit Lelystad, maak je altijd eerst vrijblijvend kennis. "Voordat we geldzaken bespreken, willen we je eerst beter leren kennen. Wie ben je, wat doe je en waar wil je financieel naar toe? Wij vragen je het hemd van het lijf, met een goede reden. Wij willen er namelijk voor zorgen dat je, zowel zakelijk als privé, geen kansen misloopt om het meeste uit je financiën te halen."

BKL directeur Sandra Kamp sprak met Arno vlak voor het live gaan van hun nieuwe website. "We zijn bijzonder trots op onze nieuwe website, waar al onze activiteiten mooi in beeld komen", vertelt hij. Daar is ook aandacht voor mensen met een chronische aandoening, waar onder diabetes en hiv. "Wij pleiten al jaren voor betere voorwaarden en gelijke acceptatie van verzekerden."

"Het lidmaatschap van Bedrijfskring Lelystad zien wij als een soort ‘must’ voor ondernemers. Het netwerk met andere bedrijven, kennis halen en brengen zijn belangrijk. En daarnaast is het ook leuk om contact te hebben met lokale ondernemingen. Daar kijk ik zelf dan ook naar uit, zodra het weer kan!"

 

M.E.P. Security

"Ondernemen zit in de familie, het was dan ook logisch dat ik zelf die stap uiteindelijk ook zou maken", aldus Michael Pronk, eigenaar van M.E.P. Security. Na tien jaar in de beveiligingsbranche te hebben gewerkt, startte hij als zelfstandig ondernemer. "En daar heb ik nog geen moment spijt van gehad!". 

M.E.P. Security levert medewerkers die zorgen voor veiligheid en service. "Echte mensen die met beide benen in de maatschappij staan en betrokken zijn bij onze klanten", voegt Michael toe. "Mijn missie is veiligheid binnen de gemeenten, en daarmee heel Nederland, te optimaliseren en een inspiratiebron te zijn voor de jeugd. Ik wil kansen bieden voor werkgelegenheid, waarbij plezier en werken in één adem genoemd worden." Behalve het werk zelf staan ook maatschappelijke en persoonlijke groei van medewerkers centraal. "Goed in je vel zitten betekent betere weerbaarheid. Dat maakt onze mensen zowel professioneel als prettig in omgang, hoe lang of zwaar de dag ook is."

Waarom Michael lid is geworden van de BKL? "Lokale betrokkenheid, netwerken en samen de handen ineen slaan voor projecten. Net na mijn aanmelding sloeg de coronacrisis toe. Ik heb dus nog weinig tijd gehad om voldoende te netwerken. Ik verwacht dat dit op korte termijn wel weer kan en sta er voor open om mijn collega-ondernemers te ontmoeten!"