BKL in gesprek 2022

Directeur Sandra Kamp spreekt met regelmaat onze BKL leden. Met BKL in gesprek willen we achterhalen waarom ondernemers en organisaties zich aanmelden als lid van onze vereniging, wat ze nodig hebben én wat ze bij BKL willen halen. Hieronder lees je de korte verslagen van deze gesprekken.

Wil je ook in gesprek met BKL? Nodig ons uit voor een digitaal, telefonisch of persoonlijk gesprek via sandrakamp@bedrijfskring.nl.

 

VidéPro

Sandra spreekt Petra Bom en Marco Bakker, eigenaren van VidéPro in hun voormalige pand op het Noordersluis, omringd door camera’s, lampen en ander materiaal waar ze hun klanten mee bedienen. "Wij maken videoproducties, verzorgen livestreams op verschillende locaties en hybride events", vertelt Marco. "Ik heb o.a. bij het Agora Theater als geluids- en lichttechnicus gewerkt. Daarna rolde ik de advertising wereld in en later begon ik mijn eigen reclamebureau en drukkerij met 14 man personeel. Ik wilde echter weer terug naar de techniek en creativiteit dus verkocht ik het bedrijf en startte VidéPro."

"En ergens kwamen we elkaar tegen", vult Petra aan. Als systeembeheerder groeide zij door naar adjunct-directeur bij een bedrijf in Zeewolde. "Maar elke dag hetzelfde doen, was het niet voor mij en ik nam ontslag. Ik begon met voice-over werk en ondersteunde Marco in zijn bedrijf met het maken van scripts. Het maken van een bedrijfsfilm was het begin van onze samenwerking. Mijn vriend en Marco zijn al jaren bevriend." Marco: "We kennen elkaar al sinds we een jaar of 15 waren. We bleven bevriend, hebben samen een cd opgenomen voor de SGL en deden ook het geluid van hun gala. Uiteindelijk ben ik zo eigenlijk deze branche ingerold, ik wist al dat ik deze kant op wilde." "Bij mij was het anders. Ik wilde bij de politie motor- of hondenbrigade. Dat is het dus niet geworden, maar er is geen dag hetzelfde en dat is wat ik wilde," lacht Petra.

Sandra vroeg beide ondernemers hoe zij zich onderscheiden in deze markt. Marco: "Door onze hoge kwaliteitseisen. Dat geldt voor onszelf, ons materiaal en de professionals met wie we werken. Dat zijn ook vakmensen die weten waar ze het over hebben." Petra: "Wij ontzorgen onze klanten. We denken mee met het programma, maken de scripts en dat vind ik enorm leuk. Bij een live event is nauwkeurigheid vereist om alles goed te laten verlopen." Als creatieve technicus is Marco ook kritisch op zijn eigen werk: "Na elk evenement vragen we onszelf af: wat ging goed, wat ging fout en wat gaan we verbeteren?"

Wat hun werk het leukste maakt dat er is? Petra: "Ik heb geen dag het idee dat ik aan het werk ben." "Bij videoproducties krijgen we iedere keer een kijkje in de keuken van een bedrijf en dat vind ik heel interessant", vult Marco aan. "En bij livestreams is het de spanning om alles in een keer goed te doen."

Tot slot spraken zij over hun aansluiting bij de BKL. "We waren al lid van de bedrijfskring in Zeewolde", vertelt Petra, "maar ons bedrijf zit ook in Lelystad." Marco: "Ik ken al veel mensen omdat ik hier al mijn hele leven woon. Vooral als netwerkorganisatie zien we dan ook echt een meerwaarde in Bedrijfskring Lelystad."

 

Johan Tijink

BKL in gesprek met Johan Tijink. "Er zal ongetwijfeld wel een leuke uitdaging op mij afkomen. Haast heb ik echter niet, wel wat wensen." Een uitspraak die Johan Tijink anderhalf jaar geleden deed na de verkoop van KFC Lelystad. Inmiddels heeft hij een aantal mooie reizen gemaakt en heeft hij nieuwe ideeën. Sandra Kamp sprak hem in zijn net verbouwde huis in Lelystad.

Wat doe je zoal? "Ik doe veel leuke dingen. Ik ben net terug uit Curaçao, ben tussendoor druk met de inrichting van mijn huis en in januari reis ik naar Canada met aansluitend een cruise vanuit Los Angeles. Inderdaad leuke dingen maar toch niet wat ik verwacht had van het leven na verkoop van mijn bedrijf."

Vertel, hoe begon het, want je bent in Lelystad een bekende van uit jouw KFC-tijd, hoe ben je in de horeca terecht gekomen? "Dat begon bij McDonalds hoewel het mijn droom was om in de luchtvaart te werken. Na mijn militaire dienst zocht ik een baan in de buurt van Schiphol en die vond ik bij McDonald’s aan de Nieuwendijk in Amsterdam." Uiteindelijk werkte Johan 25 jaar lang voor de fastfoodketen, met een uitstapje als purser op een cruiseschip. Hij klom op tot bedrijfsleider, werkte bijna twee jaar voor McDonald’s in de VS, kwam terug en werd eigenaar van een McDonald's restaurant in Diemen.

En toen? "Na de verkoop van dat restaurant heb ik besloten om te gaan reizen: ik wilde de wereld zien! Ik wilde zelfs emigreren naar Nieuw-Zeeland, die wens is er nog steeds." Tweeëneenhalf jaar daarna werd Johan franchisenemer van de KFC in Lelystad, een plek die hij in bijna acht jaar uitbouwde tot een van de succesvolste vestigingen. Hij won verschillende prijzen waar onder de Flevolandse Participatiepenning, twee keer wereldwijd genomineerd voor zijn aanpak van Human Resources in zijn restaurant in Lelystad en de Personal Award van KFC Worldwide die hem werd uitgereikt door de CEO van KFC worldwide.

Na de verkoop ben je nu aan het reizen. Dat deed je na de verkoop van jouw Mac filiaal ook, of is het nu anders? "Ik ben wel op zoek naar iets, maar ik weet nog niet wat. Als ik reis zie ik kansen in elke horecagelegenheid waar ik kom. Niet om het over te nemen, maar om te helpen, te coachen. Ik zou graag weer iets nuttigs doen met al die ervaring die ik heb en mensen ondersteunen een stap verder te komen. Ik denk er nog over na en ondertussen spreek ik veel ondernemers in mijn netwerk."

 

Marfo

Jan Bijsterbosch, CEO, en Jan Mulder, Business Development Director bij Marfo.

Hoewel Bijsterbosch tot zijn 17e opgroeide in Lelystad kwam hij na heel wat omzwervingen via Canada, de Verenigde Staten, Australië en maar liefst 19 jaar Dubai weer terug bij de plek waar hij als scholier ooit zijn eerste baantje had: Marfo.

Van Senior Vice President bij Emirates Flight Catering terug naar Nederland, Hoe was dat om terug te komen naar je geboorteland? Jan: "Ik was nieuwsgierig of ik nog zou passen in Nederland, maar ik heb nog geen seconde spijt gehad. We wonen nu in Dronten en het is interessant te zien hoe Lelystad is veranderd. Zo is het uitgaansleven behoorlijk verbeterd, kijk naar een locatie als MJ café, een echte aanwinst voor de stad."

Na zijn studie technische bedrijfskunde werkte Jan steeds in de luchtvaart en weet wat het is wendbaar te moeten zijn. "Als je van de ene crisis naar de andere uitdaging gaat, moet je wel flexibel zijn. Maar Marfo is een gezond en stabiel bedrijf. Ons voortbestaan heeft nooit onder druk gestaan, hoewel we nu wel omzetgroei moeten genereren. Sinds 2020 is een deel van onze klanten is weg. Met name de backcatering stagneert vanwege de luchtvaartproblemen, 21% van de KLM vluchten staan aan de grond."

En daarom haalde hij dan ook, zoals hij zelf zegt, nieuw bloed naar Marfo: Jan Mulder. Van oorsprong slager, rolde hij vanuit dat vak naar een rol bij Unilever. Mulder: "Ik vervulde altijd al sales gerelateerde functies, vooral in de foodservice waar mijn hart ligt." Na zijn studies BtoB Marketing, en Bedrijfskunde werkte hij bij Bacardi, Heineken en Bunzl Foodservice. Jan en zijn vrouw kwamen 21 jaar geleden naar Lelystad en toen hij op zoek ging naar een andere functie was het bijzonder deze positie in Lelystad te vinden. "Ik ben nu binnen 5 minuten op mijn werk. Net als een groot deel van onze werknemers!" lacht Jan. In Lelystad werken zo’n 318 mensen waarvan er 70% in Lelystad woont, voornamelijk de vaste krachten.

 Wat maakt het werken bij Marfo mooi? Een trotse Jan Mulder: "Het is een job met veel uitdagingen, we hebben veel te winnen. Maar onze mooie producten zijn van hoge kwaliteit en we leveren aan zoveel verschillende partijen: van defensie en ziekenhuizen tot businessclass maaltijden. We kunnen eigenlijk alles op het gebied van maaltijden."

Waarom zien jullie het lidmaatschap van BKL als toegevoegde waarde? "Wij lazen over jullie samenwerking met de gemeente t.a.v. lokaal inkopen, een belangrijke taak. En ook het netwerk met lokale ondernemers is van belang", aldus Mulder. Bijsterbosch voegt toe: "Wij kopen zelf ook lokaal in. Zoveel mogelijk producten halen we uit de polder. Dat is belangrijk voor de regio en de inwoners."

Meer over de wendbaarheid weten? Op 16 december is Jan Bijsterbosch een van de Captains tijdens het Captains Ontbijt die ons een inkijkje geeft in de ‘keuken’ van deze grote speler in de stad.

 

Hak & Rein Vos Notarissen

Bart Jan Binnerts en Jeroen van der Weele zijn beiden partner en notaris bij Hak & Rein Vos Notarissen. Na bijna 40 jaar verhuisde het notariskantoor deze zomer van de Meentweg naar de voormalige Rabobank aan Het Ravelijn 50 op de tweede verdieping. Een lichte en open etage, verdeeld in kantoren met glazen wanden. Sandra sprak hen en vroeg hoe het nieuwe pand bevalt. Jeroen: "Goed. Inmiddels is alles op orde en weten we onze weg en elkaar te vinden. We zijn blij met onze locatie vlak bij het station en met veel meer parkeerruimte." "Op de Meentweg zaten we op de begane grond," vult Bart Jan aan. "Onze angst voor een hogere drempel en mindere benaderbaarheid op deze verdieping bleek ongegrond. Ook ‘binnenlopers’ met een korte vraag weten ons te vinden."

Met zo’n 25 medewerkers en 4 partners is de organisatie een full- service notariskantoor en hebben zij expertises in onroerend goed-, familie-, en ondernemingsrecht. Wat vinden zij zelf het leukste aan hun werk? Bart Jan: "Voor mij is dat onroerend goed. Doordat ik Lelystad en Flevoland goed ken, weet ik mijn weg daarin goed te vinden en kan ik partijen met elkaar verbinden. Van buiten lijkt ons werk misschien saai, maar het is zeer afwisselend en dynamisch."

Met onderbrekingen door studie en dienstplicht woont Bart Jan sinds 1969 in Lelystad en werkt hij sinds 1999 bij dit kantoor. En Jeroen? "Tot 2013 werkte ik meer in het familierecht, maar sinds mijn functie hier is ondernemingsrecht mijn specialisatie. Daarnaast adviseer ik over de toepassing van de anti-witwasregelgeving, waarover ik ook regelmatig publiceer en waarover ik ook regelmatig cursussen geef." Ook Jeroen is een Lelystedeling en net als Bart Jan een betrokken inwoner. Net als een aantal collega’s hebben zij nevenfuncties en sponsort het kantoor diverse lokale initiatieven. Waarom ze dat belangrijk vinden? "Maatschappelijke rollen verruimen je blikveld en je draagt zo bij aan de stad!"

Welke veranderingen merk je in jullie vakgebied? Jeroen: "Corona heeft ons gedwongen inventief te zijn. Daardoor konden we ook met de beperkingen doorwerken. Als een cliënt niet in de gelegenheid was om naar kantoor te komen, dan probeerden we in overleg met de cliënt een oplossing te vinden." "Verder is er sprake van groei in familierecht, dat merken we met name op ons advieskantoor in Spanje," vertelt Bart Jan. "Door de vergrijzing zijn er meer testamenten te maken en erfenissen af te wikkelen." Dertien jaar geleden werden twee advieskantoren aan de Costa Blanca en aan de Costa del Sol geopend.

"En het is lastig om notarieel juristen te vinden. Na de crisis in 2008 zagen we een daling aan studenteninstroom. Bovendien willen velen toch nog liever in de Randstad werken." Sandra: "Stel... er zijn aankomend studenten die twijfelen, wat zou je ze zeggen?" "Het is divers en specifiek juridisch werk waarin je echt de diepte in gaat. Je werkt veel met en voor mensen," aldus Jeroen. Bart Jan vult aan: "En je moet tegen een hoge werkdruk kunnen."

Tot slot spraken zij over de rol van de BKL. "Met name de verbinding met de politiek en onderwijs is haar toegevoegde waarde voor onze stad die enorm veel potentie heeft. Bedrijfskring Lelystad is er voor ons allemaal!"

 

Bataviastad Fashion Outlet

BKL in gesprek met…Chris Janse, Centre Director van Bataviastad Fashion Outlet. ‘Wat wilde je vroeger worden?’ vroeg Sandra Kamp hem. Een lachende Chris: "Profvoetballer! Ik heb hoog gespeeld in Apeldoorn, waar ik ben opgegroeid en later bij GA Eagles en Willem 2. Het liep anders en na mijn studie commerciële economie kwam ik bij Suit Supply terecht."

Je bleef best een tijd in de retail, wat vond je met name interessant? Chris: "Vooral het spel tussen operatie en strategie. Zeker als store manager bij de Bijenkorf is dat enorm leuk." Chris werkte eerder ook voor merken zoals Invito en Manfield. Na een periode bij de Bijenkorf volgden Hudson’s Bay en HUGO BOSS. "Maar met een gezin wil je op een gegeven moment een ander sociaal leven. Dus ik wilde de retail eigenlijk uit." aldus Chris.

Sandra: "Bataviastad is toch ook retail, hoe zie jij dat?" Chris: "Klopt, maar het verschil met de Bijenkorf een traditionele winkel op zichzelf is. De dynamiek en snelheid zijn vergelijkbaar, maar onze winkels hebben eigen verantwoordelijkheid voor de gang van zaken. Door die constructie ben ik nu vrijer in mijn tijdsindeling. Ik heb uiteraard mijn rapportage verantwoordelijk naar APG."

Sinds aug 2020 is pensioenuitvoerder APG de volledig eigenaar van Via Outlets, het bedrijf achter Batavia Stad bij Lelystad. Sandra: "Hoe is Batavia in de huidige actualiteiten met ontwikkelingen bezig?" Chris: "Duurzaamheid en energie staan hoog op de agenda. Zo werken we met containers die het afval beter verwerken en zijn we in gesprek over het deurenbeleid. Dat vraagt anders denken: hoe merken klanten dat ze welkom zijn met een deur die niet standaard open staat?. Maar ook zonnepanelen, meer autoladers, tot aan fietsladers zijn wij momenteel aan het voorbereiden.”

Wanneer Sandra naar de toekomst vraagt, antwoord Chris: "We blijven toeristisch aantrekkelijk voor de consument maar moeten dat ook blijven. Ongeveer 90% van de bezoekers komt van buiten Flevoland en 10% zelfs van nog verder. Met continue verplaatsingen en verbouwingen bewegen we mee met vragen van merken, partnership is voor key. En verder zouden we graag binnen vijf jaar willen uitbreiden. Wel in verbinding met de omgeving. Kijkend naar de kustvisie van de Lelystad zijn er tal van mogelijkheden!"

Tot slot vraagt Sandra wat de connectie is met Bedrijfskring Lelystad. Chris: "Daar mag ik meer tijd voor vrijmaken en ga ik zeker doen. Komen jullie dan ook een keer bij ons voor een bijeenkomst?"

 

Sport Medisch Centrum Flevoland

BKL in gesprek met… Dorian van Garderen, oprichter en Algemeen manager van Sport Medisch Centrum Flevoland. Opgegroeid in Drenthe volgde Dorian de studie Sport en Bewegen in Groningen. Om vervolgens in Amsterdam verder fysiotherapie te studeren, zocht hij een woonplek dichter bij de hoofdstad. Het werd Lelystad. Na zijn studie werkte Dorian eerst als personal trainer en later als fysiotherapeut in verschillende sportcentra.  Inmiddels is hij naast ondernemer een betrokken Lelystedeling. Als vertegenwoordiger van een deel van het Stadshart behartigt hij de belangen van ondernemers. Sandra Kamp sprak met hem op De Promesse 129 in het Stadshart, een pand van 700m2 met 6 behandel/spreekkamers, een vergaderruimte, kleedkamers en indrukwekkende trainingsfaciliteiten.

Wat maakt jouw onderneming zo bijzonder en uniek? Dorian: ‘SMC Flevoland richt zich op Sportgeneeskunde, revalidatie, leefstijlverandering en fitness op maat.  Dus een compleet zorgaanbod door ons eigen team van 13 medewerkers waaronder een sportarts en osteopaat , samen met partners voor bijvoorbeeld orthopedische hulpmiddelen/steunzolen. We zijn er voor ervaren en beginnende sporters, maar ook voor complexe zorgvragen waar verschillende zorgverleners bij betrokken moeten worden.  Of je nou wilt revalideren van een blessure of onder begeleiding wilt werken aan je leefstijl en gezondheid.’

Wat vind je het leukste van het ondernemen? ‘Mijn eigen ideeën kunnen vormgeven. Wij onderscheiden ons met authenticiteit en alle aandacht voor onze patiënten. Alleen dan kan je kwaliteit leveren. ‘

En waar ben je het meest trots op? ‘Dat wij ondanks alle tegenslagen van de afgelopen twee jaar ons doel nog mooier hebben vormgegeven dan het initiële plan’, aldus een enthousiaste Dorian. ‘We zouden een week voor de coronacrisis opengaan, dat werd dus even schakelen. We hebben steeds meer in eigen beheer  en ik ben er enorm trots op dat dat gelukt is.’

Hoe zien jouw toekomstplannen eruit? ‘Er is recent een sport diëtist aan het team toegevoegd  en binnenkort start een assistent-manager. Daarnaast zijn er altijd nieuwe ideeën zoals een volledig andere vorm van vitaliteitsplannen voor bedrijven, waar niet alleen voeding en beweging maar ook factoren zoals… stressmanagement, vitaliteit en slaapkwaliteit een rol spelen.’

 

Livorno

BKL in gesprek met Luciano en Nathalie Tordjo, eigenaren van Livorno Build+Design. ‘Fokke is het eerste gezicht naar buiten toe hoor’, lacht Luciano terwijl commercieel manager Fokke van Velzen ook aanschuift bij het gesprek. Luciano: ‘Hij is lang onze financieel adviseur geweest en ik heb hem altijd in de gaten gehouden. Toen we wilden groeien qua sales, heb ik hem erbij gevraagd.’ Fokke vult aan: ‘Wat bij mij past, is werken vanuit passie en gevoel. Natuurlijk is ratio ook belangrijk, maar het eerste gevoel moet gewoon goed zijn.’ ‘Een uitgangspunt dat wij alledrie met elkaar delen’, bevestigt Nathalie.

Livorno is gespecialiseerd in turn-key projecten. Daarbij staat hun sleutelwoord ‘samen’ centraal. Livorno bouwt samen met klanten aan ruimtes waar creativiteit de vrije loop kan gaan. Ruimtes om te verbinden, te inspireren én te motiveren. Het creëren van interieurconcepten doen ze niet alleen voor bedrijven, maar ook voor ultiem comfort woningen. Van casco pand tot turn-key oplevering.

Maar wie zijn dan de gezichten achter deze snelgroeiende onderneming en hoe zijn zij gestart? ‘Mijn vader werkte in de afbouw en ik zag al vroeg wat het betekende om ondernemer te zijn in de bouw. Meedraaien in de afbouwbranche betekent hard werken. Maar wel altijd met veel plezier’, vertelt Luciano. Nathalie vervolgt: ‘Ook mijn ouders hadden een eigen zaak, als aannemers. Je kunt dus wel zeggen dat ondernemen in ons bloed zit. Tot vorig jaar runde ik ook mijn eigen kapperszaak. Helaas zorgde de coronatijd ervoor dat mijn zaak moest sluiten, dus ik besloot bij Livorno te gaan werken.’ Nathalie is verantwoordelijk voor de inkoop en Luciano houdt zich met name bezig met bouw en interieur. Het klinkt als een perfecte combinatie en dat is het ook. Luciano knipoogt: ‘Toen ik op mijn veertiende op mijn brommertje door Lelystad reed, had ik al oog voor Nathalie. Ze leek me fantastisch en niets is minder waar gebleken!’

Wat het echtpaar het leukste vindt? ‘Vanuit niets een concept ontwikkelen en dat vervolgens omzetten naar een ontwerp. Een turn-key oplevering maakt zo’n proces natuurlijk helemaal compleet’, aldus Nathalie. Luciano voegt daaraan toe: ‘Wij werken voor de gelukkige gezichten van onze klanten. Wij verkopen geen stenen, maar een beleving! Daar word ik iedere dag ontzettend blij van.’

Lange tijd was Livorno alleen actief in de regio Randstad en omstreken. Zonde volgens Luciano, want ‘ik ken zoveel Lelystedelingen en mijn hart ligt echt hier’. Het stel is dan ook blij met recente en bijzondere projecten in Lelystad zelf die nu lopen. Nu nog wat meer bekendheid in de polder. En daar hoort het lidmaatschap van de BKL natuurlijk bij!

 

Strongest Version Academy

BKL in gesprek met… Jack Scheers, eigenaar van Strongest Version Academy. Directeur Sandra Kamp ontmoet Jack in zijn kantoor in Lelystad. Een ruimte met bureau, computer, boekenkast en…. een pull-up bar. ’Dit was vroeger mijn studio voor personal training,’ lacht Jack. ‘Maar die heb ik verplaatst naar de ruimte hiernaast.'

'Na het CIOS begon ik voor mijzelf te werken als Personal Trainer. Ik gaf PT en groepslessen maar op een gegeven moment gaf alleen dat mij geen voldoening meer. Ik ontdekte dat niet het trainen, maar vooral de mindset cruciaal is als het gaat om resultaat boeken. Ik wilde een grotere impact maken. Vandaar dat ik het roer omgooide en de shift maakte naar Performance Coach. De methodiek die ik gebruik om tot fysiek resultaat te komen, heeft heel veel raakvlakken met het zakenleven. Om die reden focus ik mij op ondernemers en zakelijk leiders zodat die een nog grotere impact kunnen maken op zowel hun persoonlijk als zakelijke leven.’

‘Ik ben geboren in Blaricum maar groeide vanaf mijn achtste jaar op in Lelystad,’ vertelt hij. Een tijd werkte hij vanuit het Gooi maar kwam toch weer in de polder terecht. En uiteraard hoort daar een lidmaatschap van de BKL bij. ‘Ik wil graag in contact komen met andere bedrijven in de stad om een impact te maken op hun persoonlijk en zakelijke leven. Het zomerfeest en de eerste BKL-bijeenkomst vond ik al leuk en tof om mee te maken!’ 

Jack maakte speciaal voor BKL leden een aanbieding voor een lezing of performance sessie. Download de pdf met informatie

 

Kok Experience B.V.

BKL in gesprek met Johan Kok, ondernemer en directeur van Kok Experience B.V. ‘Een goede eyecatcher’, kopt de Flevopost deze week bij de terrassentest over het nieuwe restaurant Mr Lely. En dat is een ding dat zeker is. Directeur Sandra Kamp kreeg een kijkje achter de schermen bij het leisure centrum Kok Experience en bioscoop Kok CinemaxX. Via het restaurant Mr Lely lopen Johan en Sandra de trappen op richting de zes bioscoopzalen. ‘We zijn nu voor 98% gereed’, aldus Johan. ‘Kijk daar die trap, dat moet nog geverfd’, wijst hij, ‘maar het zijn echt de laatste beetjes.’ Als we boven bij de bioscoopbar staan, vertelt hij trots over het verhaal achter het bedrijf.

Johan en zijn vrouw Thea startten in 1988 met het exploiteren van hun eerste tankstation in Harderwijk, waarna er meerdere volgden. In 2008 ontstond lunchroom broodje Kok, werd Kok Carwash opgericht en acht jaar later breidden ze uit met de bouw van een vrijetijdscentrum in Harderwijk. In 2021 startte de bouw van de vestiging in Lelystad, die onlangs haar deuren opende, compleet met bioscoop, lasergame arena, escaperooms, speelparadijs en een restaurant. ‘De groei gaat ontzettend snel, we hebben afgelopen weekend al onze tienduizendste bioscoopbezoeker ontvangen!’ vertelt hij trots. Trots is hij ook op het hele gezin dat onderdeel is van het bedrijf. Alle vier kinderen werken mee om van het familiebedrijf een succes te maken. ‘Met hen, zestig vaste krachten voor de locaties in Lelystad en Harderwijk en nog eens evenveel flexwerkers hebben wij een gemotiveerd team.’

In de lasergame arena is een groep aan het spelen. Via de Mocro Maffia muurschildering lopen ze langs de politiewagens het dak op. ‘Kijk wat een uitzicht’, laat Johan zien. ‘Ook buiten kan er zo op 21 meter hoogte gespeeld worden, met uitzicht op het Agora theater.’ Op naar de escape rooms Het Biercafé (voor 18+) en Zuiderzeewerken. En we eindigen de toer via de entresol met uitzicht op de DJ booth in restaurant Mr Lely. De groep die aan het lasergamen was, heeft net een drankje besteld. 

En dat is voor de BKL leden ook een goed idee, want op 6 oktober organiseren wij de BKL-borrel bij Kok Experience! Tot dan! (reserveren via de BKL app)

 

Isero Lelystad

BKL ging in gesprek met Martijn van Houdt, accountmanager bij Isero Lelystad, aan de Apolloweg. Het is misschien geen toeval dat Martijn al meer dan 20 jaar in de bouwbranche werkzaam is. Door zijn opa heeft hij de liefde voor de bouw gekregen in de werkplaats maakte hij samen met zijn opa bijvoorbeeld vogelhuisjes en andere kleine werkjes, vertelt Martijn. In 2011 startte hij bij Isero als verkoopmedewerker en groeide door naar vestigingsleider en vervolgens accountmanager. Hij probeerde het een klein jaartje bij een leverancier maar vond al snel de weg weer terug naar Isero. ‘Isero is een hele fijne werkgever, werknemers zijn erg loyaal’, legt hij uit.

‘Wie en wat is Isero?’, vroeg Sandra Kamp hem. Isero is een gespecialiseerde ijzerwarengroothandel en dienstverlener voor bouwprofessionals en technische diensten. Denk aan hang- en sluitwerk, gereedschap, ijzerwaren, bevestigingsmiddelen, werkkleding en pbm’s. 'Het bedrijf is ontstaan uit samenwerkingen tussen diverse bedrijven en heeft opgebouwde ervaring sinds maar liefst 1826! Isero is een groeiende onderneming met inmiddels 62 vestigingen en ruim 800 service gerichte medewerkers. Met ons uitgebreid vestigingen netwerk, onze vakbekwame medewerkers en ons brede assortiment in producten en diensten doen we graag meer voor onze klanten.' 

En waarom vestigden zij zich in Lelystad? ‘Ondanks ons groot aantal vestigingen (62) waren wij nog niet vertegenwoordigd en dus niet bekend in oost Flevoland. Martijn vertelt enthousiast: ‘Maar daar gaat verandering in komen! Sinds eind oktober zijn wij een lokale campagne gestart. We bezoeken potentiele klanten en laten ons zien aan andere bedrijven. Daar hoort het lidmaatschap bij Bedrijfskring Lelystad natuurlijk bij.’ En dat kunnen wij alleen maar beamen natuurlijk, van harte welkom!

 

BModesto

Roy van Voorst, directeur en mede-eigenaar van BModesto sprak met Sandra. ‘Ik wist helemaal niet wat ik wilde worden’, vertelt hij. Roy ging van gymnasium naar atheneum naar havo (met een glimlach: ‘Ja, in die volgorde’) en ging naar het CIOS. ‘Voetbal, turnen en tennis. Ik was overal een beetje goed in.’ Helaas kon hij door zware hooikoorts zijn sporten niet meer beoefenen en rolde hij uiteindelijk de farmaceutische branche in. ‘De rest is geschiedenis. Na diverse rollen in de sector ontmoette ik Michael Hendriks als vriendje van het nichtje van mijn vrouw. In 2014 startte Michael met BModesto en twee jaar later kwam ik erbij, samen met mijn vrouw.’ Ze konden toen niet bedenken dat de groei van hun bedrijf zo snel zou gaan. Inmiddels werken er 135 man bij BModesto en hebben zij naast het pand aan de Minervaweg een extra locatie geopend aan de Niels Bohrweg.

Hoe heeft de coronacrisis tot nu toe impact gehad, vroeg Sandra hem. ‘Het gaat goed met ons’, aldus Roy, ‘in onze branche zijn we niet direct financieel geraakt. Wel merken we het intern: collega’s met kinderen werken meer vanuit huis vanwege quarantaine of uitval van schooldocenten. Het is een uitdaging om in deze tijd met je team verbinden. De mensen maken het bedrijf, maar hoe laat je ze ervaren dat ze ook nu in “het eerste” spelen?’ Toch merken Roy en Michael ook de pay-off van het investeren in persoonlijke aandacht en teamspirit: ‘Bij ons is er altijd een fijne sfeer, het samen gevoel. En daar zijn wij trots op.’ 

Lokaal is verbinden ook een thema voor de mannen van BModesto. ‘Als werkgever hebben we de maatschappelijke verantwoordelijkheid om een goed woon- en leefklimaat te stimuleren. We zijn onlangs Founder bij de Lelystadse Uitdaging geworden. En lokaal inkopen is onze policy. We doen zo veel mogelijk met andere lokale partijen en zijn natuurlijk lid van de BKL!’

 

RIS Rubber

Wouter Rietdijk is Managing Director bij RIS Rubber. Als je het bedrijfspand aan de Pekstraat binnenloopt, valt meteen de moderne lichte uitstraling op. ‘We hebben enorm verbouwd’, aldus een trotse Wouter, ‘waarbij ik een huiselijke en open sfeer wilde creëren.’ 

RIS Rubber werd midden jaren ’50 in Soest opgericht als “Rubber Industrie Soestdijk”. Wouters vader Henk Rietdijk nam het bedrijf over dat mede door subsidiemogelijkheden eind jaren ’70 naar Lelystad verhuisde. Naast de vestiging in Lelystad heeft RIS ook een Bulgaarse vestiging en recent nam het concern een Gronings rubberbedrijf over; Hofland Deltaflex Rubbertechniek B.V. 

Na zijn HBO-studie startte Wouter bij RIS Rubber als productieleider maar eerst moest hij nog door de ballotagecommissie van zijn vader. ‘Als zoontje van de baas was ik echt niet zomaar “binnen”,’ glimlacht hij. In 2014 werd Wouter directeur en deed Henk een stapje terug, een jaar later kwam het bedrijf geheel in Wouters handen. ‘Mijn vader is in de basis een techneut die later manager geworden is, ik ben meer de manager die ook technisch geworden is. Daardoor is er een verschil in leidinggeven. En dat doe ik samen met mijn top MT, een dynamisch team, allen zijn gegrepen door het rubbervirus’.

Wat is er zo leuk aan rubber? ‘Alles! Rubber kan ontelbare vormen aannemen. Wij zijn eigenlijk een soort rubberbakkerij die deeg inkoopt en er van alles van maakt.’ Als Wouter en Sandra door de indrukwekkende fabriek lopen wordt de verscheidenheid duidelijk. Matrijzen, berubberde putdeksels, producten voor de offshore en ga zo maar door. ‘Die veelzijdigheid geeft ons een unieke positie in Europa,’ vertelt Rietdijk. Wouter woont zelf niet in Lelystad, maar is wel lokaal betrokken. ‘Wij kopen zo veel mogelijk lokaal in, hebben stagiaires uit de omgeving en zijn natuurlijk lid van de BKL.

 

Lees ook de eerdere gesprekken van 2021